HVEM GIDDER VEL Å BRY SEG OM NETTBARNA?

 

På forsommeren ble de fleste større bloggere - inkludert meg selv - oppfordret til å støtte den såkalte SUNN FORNUFT- plakaten, hvis formål er å bevisstgjøre bloggere om deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer. Plakaten er utarbeidet av bloggplattformen United Influencers, i samarbeid med fine, kompetente folk som Finn Skårderud - og består av veiledende råd: unngå å skrive på bloggen hva du veier, unngå å rediger deg smalere, fokuser på treningsglede fremfor resultater, og så videre.

 

Et flott initiativ, for all del!

Men dette fikk meg til å tenke litt.

For hvor blir det av en lignende sunn fornuft-plakat når det kommer til eksponering av egne barn i sosiale medier?

Jeg tenker da først og fremst på mammabloggere som ivrig deler fra barnas privatliv fra hanen galer til hanen stuper, hver eneste dag, året rundt.  

For dem er det mange av etter hvert. Ufattelig mange.

Og det er nokså symptomatisk at det finnes en link mellom grad av eksponering av barn og antall lesere: det er dette vi vil ha. Innblikk i folks privatliv. I ungenes privatliv. Vi vil ha alt. Også når det kommer til ungene: Ikke bare med hud og hår, men med bleieutslett, bæsjesmil, trassanfall og øyne rett i linsen attpåtil.

 

Jeg savner retningslinjer utarbeidet av kompetente folk. En plakat som gir veiledende råd om i hvor stor grad det er ok å eksponere ungene sine på nett.

 

I mellomtiden har jeg laget meg min egen SUNN FORNUFT- plakat når det kommer til dette.

Jeg opererer da etter følgende regler:

 

-             Jeg er forsiktig med å dele fra barnas privatliv: om personlige egenskaper, sårbarheter, utfordringer og karakteristikker.

-             Jeg unnlater å bruke barnas navn i de fleste innlegg. Slik at de i fremtiden skal kunne google seg selv uten å få opp to tusen treff som stammer fra min blogg.

-             Jeg unngår å publisere bilder av ungene der ansiktet vises tydelig.

-             Når jeg en sjelden gang legger ut et bilde av barna tatt forfra, legger jeg helst ut gamle bilder (det vil si: bilder der man likevel ikke vil kunne kjenne dem igjen ut ifra slik de ser ut i dag).

 

SUNN FORNUFT-plakat for å unngå kroppspress for unge jenter er vel og bra. Og United Influencers klarer jo samtidig å stille seg selv og sitt arbeid som bloggplattform i et godt lys slik: de viser at de tar ansvar, at de bryr seg.

Så da lobber jeg ballen sånn litt løst i retning dere i United Influencers: lag et lignende verktøy for mammabloggere, da vel! Utarbeidet for å skåne og ivareta barn på nett!

Vis ansvar, vis at dere bryr dere - ikke bare om rosabloggernes lesere, men også om mammabloggernes barn! For også unger av bloggere fortjener kompetente folk som kan si noe vettugt om dette.

 

... Men det er kanskje ikke like interessant å utarbeide retningslinjer for barn, som uansett ikke har noen mulighet til å påvirke antall klikk på en blogg - som det er å utarbeide sympatiske retningslinjer for en hel horv med lesere av rosablogger i egen stall. Eller hva ...?

 



 

Dette er viktig. Del gjerne.

 

 

følg meg på Facebook for flere betraktninger om dette og hint

 

 

#blogg #blogging #mammablogg #nett #nettvett #barn #eksponering #sosialemedier #vern #sunnfornuft

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kvinnesnekkeren

Kvinnesnekkeren

37, Bergen

KVINNESNEKKEREN = CESILIE HOLCK. Cesilie Holck prøver å snekre seg et liv av bittelitt rekved, pill råtne planker - og pur vilje. Forfatter av yrke, tøyser av sjel. Nevenyttig tenker. Har tusen jern i en noe ustabil ild. Kronisk syk, sykelig optimist. Mamma til to bittesmå folk født i november 2012 og oktober 2014. Og dessuten kone til et nokså supert menneske som også er forfatter - og komponist. Her på bloggen skriver jeg om min noe haltende hverdag og mine stadige forsøk på å leve et helt ok liv: flåsete og skakt. Eller alvorlig og dønn personlig. Kontakt: cesilieholck@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits